Budowa sieci trakcyjnej krok po kroku

Tabor kolejowy nie mógłby funkcjonować bez sieci trakcyjnych. Są to przewody i szyny przeznaczone do bezpośredniego zasilania energią elektryczną wspomnianego taboru kolejowego o napędzie elektrycznym. Najprostszym typem sieci jest sieć płaska, która składa się z przewodu jezdnego na słupach. Oprócz tego wyróżniamy też sieć łańcuchową pojedynczą (która składa się z przynajmniej jednej liny nośnej i przewodu nośnego), o scalonym układzie dwóch lin nośnych, pionową oraz sztywną. Z uwagi na ważną funkcję, jaką pełnią sieci trakcyjne, podczas ich budowy należy przestrzegać szeregu zasad.

Jakie zasady obowiązują przy projektowaniu nowych typów sieci trakcyjnych? 

Ze względu na to, że sieci trakcyjne są narażone na działanie szeregu szkodliwych czynników atmosferycznych i mechanicznych, podczas ich budowy należy przestrzegać licznych wymagań. Mowa tutaj przede wszystkim o przestrzeganiu wymagań wynikających z przyjętych w Polsce stref klimatycznych podanych w normie PN-E-05100-1:1998 oraz charakterystycznych temperatur mrozu (-25º C), przy sadzi (- 5º C), normalnej (10º C), przy wietrze (15º C), upału (40º C). Oprócz tego podczas budowy sieci trakcyjnej należy też zwracać uwagę na obciążenia trwałe (ciężar przewodu i sprzętu sieci jezdnej i naciągu przewodów) oraz doraźne (przy montażu sieci, przy zerwaniu przewodu, nacisku odbieraka prądu, parcia wiatru i sadzi).

Jakich przepisów należy przestrzegać podczas budowy sieci trakcyjnej? 

Podczas budowy sieci trakcyjnej należy przestrzegać przepisów krajowych i stosować wymagania, które są podane przez konkretnego zleceniodawcę, na przykład PKP. Jeżeli sieć trakcyjna jest budowana na szlaku, niezbędne jest wykorzystanie sieci z jedną liną nośną i dwoma przewodami jezdnymi albo sieci z dwiema linami nośnymi i dwoma parami przewodów (sumaryczny przekrój poprzeczny sieci to 320 i 420/450 mm2).

Przed budową fundamentów należy przeprowadzić obliczenia statyczne na podstawie obowiązujących norm i przepisów oraz parametrów geotechnicznych podłoża gruntowego linii kolejowych. Wspomniane wartości powinny zostać ustalone na podstawie badań przeprowadzonych wzdłuż linii kolejowych albo w określonych miejscach.

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies.
Kliknij 'Zgadzam się', aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.